MS Batory w porcie w Gdyni
Z poprzednich zadań wiesz już, że w 1932 r. polskie władze zadecydowały o budowie dwóch nowoczesnych statków oceanicznych: MS Piłsudski oraz MS Batory. Skrót "MS" przy ich nazwach oznacza "motor ship", czyli z angielskiego - łódź motorowa. Statki miały sprostać zapotrzebowaniom II Rzeczpospolitej na międzynarodowy ruch pasażerski i towarowy. Podczas pierwszego rejsu MS Piłsudskiego wykryto szereg wad w konstrukcji ? pozwoliło to na udoskonalenie drugiego okrętu - MS Batorego, który szybko stał się prawdziwą legendą polskiej żeglugi.
Jakie były losy statku? Spróbuj znaleźć prawdziwe stwierdzenia na temat jego historii.
Prawda | Fałsz | Pytanie |
MS Batory był luksusowym statkiem: na pokładzie znajdowały się m.in., kino, basen i kilka eleganckich jadalni. | ||
Przy wykańczaniu wnętrz na statku zatrudniono czołowych polskich artystów: m.in. Zofię Stryjeńską, Bolesława Cybisa i Barbarę Brukalską. | ||
Za budowę statków ?Piłsudski? i ?Batory? Rzeczpospolita zapłaciła pięcioletnimi dostawami węgla. | ||
W swój pierwszy rejs MS Batory udał się do Australii, skąd wrócił dopiero po dwóch latach. | ||
MS Batory kursował regularnie na trasie Gdynia-Nowy Jork. Do wybuchu wojny odbył 39 takich kursów. | ||
W chwili wybuchu II wojny światowej MS Batory znajdował się w porcie w Gdyni i został przejęty przez Niemców. Następnie odbili go Anglicy. | ||
Podczas wojny "Batory" służył w brytyjskiej marynarce, wożąc żołnierzy, a także transportując złoto i papiery wartościowe. Przewoził także uratowane z Wawelu kolekcje arrasów. | ||
Jedną z najsłynniejszych wypraw ?Batorego? była ewakuacja angielskich dzieci do Australii. | ||
Po wojnie statek wrócił do Polski i znów pływał w rejsach pasażerskich do 1971 r., kiedy został zezłomowany w Hongkongu. |