Jak wyglądało malarstwo socrealistyczne?
Znasz już najważniejsze cechy sztuki socrealistycznej. W jaki sposób artyści próbowali wcielić je w życie? Popatrz na obrazy z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie i spróbuj przyporządkować do każdego nich jedną cechę charakterystyczną dla malarstwa socrealistycznego.
Obrazy można obejrzeć na stronach Cyfrowego Muzeum Narodowego w Warszawie:
1. Helena Krajewska "Brygada młodzieżowa na budowie" http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=29026&show_nav=true
2. Zygmunt Rudnicki "Martwa natura z Trybuną Ludu" http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=29038&show_nav=true
3. Wacław Taranczewski "Przed egzaminem" http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=29022&show_nav=true&full_screen=true#full_screen
4. Marian Jaeschke, Eugeniusz Pisarek, Zdzisław Sikorski i Albin Łubniewicz "Pochód manifestacyjny" http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=29033&show_nav=true&full_screen=true#full_screen
Helena Krajewska, Brygada młodzieżowa na budowie, ok. roku 1949
Zygmunt Rudnicki, Martwa natura z Trybuną Ludu, ok. roku 1952
Wacław Taranczewski, Przed egzaminem, ok. roku 1951
Marian Jaeschke, Eugeniusz Pisarek, Zdzisław Sikorski i Albin Łubniewicz, Pochód manifestacyjny, ok. roku 1950
Dzieła sztuki powinny przedstawiać pracujących i zadowolonych z pracy obywateli
Dzieła sztuki powinny umacniać pozytywny stosunek obywateli do partii i państwa - na przykład pokazując państwową manifestację jako radosne wydarzenie, w którym każdy chętnie bierze udział
Tematy dzieł sztuki powinny być bliskie robotnikom - jeśli artysta chciałby malować tradycyjne tematy (np. martwą naturę), powinien zawrzeć w niej przedmioty bliskie ludziom pracy, np. narzędzia lub najprostsze jedzenie
Sztuka powinna wychowywać obywatela - na przykład podkreślając znaczenie sumiennej nauki, ale tylko w dziedzinach, dzięki którym można potem służyć całemu krajowi